De herfst is in aantocht. De nachten zijn al kouder en ook overdag lopen de temperaturen niet meer zo hoog op. Daardoor voelt het tijdens een regenbui al snel een stuk kouder en guurder. Daarbij gaan de meeste paarden juist ook nog eens minder de wei op en dus meer op stal. Dit betekent dat er meer wordt gevraagd van de weerstand van je paard. Dus tijd om te kijken hoe je die weerstand kunt verbeteren.

Fysieke immuunsysteem
Fysiek gezien beschermt het immuunsysteem (weerstand) tegen lichaamsvreemde stoffen. Ofwel een aanval van ziektekiemen. Het bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:
– de huid, als externe barrière;
– slijmvliezen (bijv. van darmen en luchtwegen) en zuur (speeksel, maagzuur), interne barrière;
– immuunsysteem: algemene en specifieke afweer (bijv. witte bloedcellen, antilichamen en lymfestelsel).
Belasting van dit immuunsysteem vindt in ieder geval al plaats door de gifstoffen in het milieu (lucht en water) en de voeding.

Emotionele immuunsysteem
Emotioneel gezien komt het immuunsysteem in actie als ons gevoel van veiligheid/geborgenheid wordt bedreigd. Dit kan zijn bij een gevoel van intimidatie en bedreiging. Of als gevolg van stress om te moeten presteren. Een gevoel van onveiligheid kan bijvoorbeeld ook ontstaan in een instabiele omgeving. Denk eens aan manegepaarden waar veel verschillende mensen op rijden. Als er genoeg positieve afweer aanwezig is, kan de balans behouden blijven met situaties die een onveilig gevoel creëren. Uiteindelijk zal een overbelasting van het emotionele immuunsysteem eveneens het fysieke immuunsysteem overbelasten.

Verminderde weerstand
Een verminderde weerstand uit zich in vatbaarheid voor bacteriën en virussen (snotteren, hoesten, koorts – zie artikel “Mijn paard heeft koorts, wat nu?”). Als ook voor schimmelinfecties (ringworm), parasieten (wormbesmetting) en huidaandoeningen (mok).

6 Tips voor een betere weerstand van je paard

Tip 1 – Voldoende beweging
Zorg voor voldoende beweging van je paard. Dit houdt de bloedsomloop op gang en dus ook het transport van o.a. zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen. Het geeft warmte en is bevorderlijk voor de peristaltiek van de darmen.

Tip 2 – Voldoende sociaal contact
Paarden zijn van nature nu eenmaal kuddedieren. Het sociaal kunnen zijn, geeft je paard een gevoel van veiligheid.

Tip 3 – Schone stal(omgeving)
Zorg er voor dat, indien je paard op stal staat, de stal regelmatig wordt uitgemest. Zo worden ammoniakdampen beperkt. Zorg ook voor voldoende frisse lucht, dit in verband met alle stofdeeltjes in de lucht.

Tip 4 – Goede voeding
Geef je paard zoveel mogelijk ruwvoer, zodat je paard goed warm kan blijven. Ook houdt het spijsverteren de bloedsomloop op gang (zie tip 1). Mocht je brok willen geven aan je paard, geef dan een brok zonder kleur-, geur- en smaakstoffen. Deze zijn altijd een extra belasting voor het immuunsysteem.

Tip 5 – Beperk vervuiling door chemische medicatie en ontworming
Voor het ontwormen kun je wormonderzoek laten doen. Dat beperkt het aantal benodigde wormenkuren. En de uitslag geeft meteen een indicatie hoe het met de weerstand van je paard is gesteld. Chemische medicatie, hoewel soms noodzakelijk, lost veelal het probleem niet op en geeft mogelijk negatieve bijwerkingen. Het veelvuldig toedienen ervan belast het immuunsysteem aanzienlijk.

Tip 6 – Beperk emotionele stress
Denk hierbij aan de eisen die je aan je paard stelt, vooral als je wedstrijden rijdt. Vergeet daarbij niet de invloed van de sfeer op stal op jullie welzijn. Ook je eigen emotionele stress heeft invloed op je paard. Hierover kun je meer lezen in mijn gratis te downloaden scriptie.

Tot slot
Hoe natuurlijker je paard gehouden kan worden, hoe sterker de weerstand zal zijn. Gewoon omdat er dan minder factoren zijn die het immuunsysteem belasten. Heeft je paard een verminderde weerstand, kies dan 1 tip uit om daar voor 30 dagen mee aan de slag te gaan.

Geniet van je paard!

Ilse van Veen
Paardenfluisteraar, healer en coach
www.centrumequus.nl